Sabtu, 8 November 2008

Asal Usul Myy Petanque

Bagaimana "myy petanque"mendapat nama..

"myy petanque" lahir dari singkatan 'miri petanque'
Pemain petong 'miri petanque' sebenarnya terdiri dari kalangan kakitangan Petronas serta anak-anak syarikatnya yang bertugas di Miri dan Bintulu yang lebih dikenali sebagai Petronas Carigali Sarawak Operation(SKO)

Pada mulanya,kami telah menggikuti pertandingan petong kelolaan Kelab Kidurong Bintulu"tripple master" pada tahun 2007 yang lepas dimana Kami telah menghantar dua pasukan petanque kekejohanan tersebut dengan menamakan pasukan kami,"my Team"-(A&B)dimana team A diwakili oleh sdr.Ibrahim Kadir, Yahya Sulaiman dan saya sendiri manakala team B diwakili oleh sdr.Syed Omar,sdr.Arnie Buang dan sdr.Aziz Rambli.

Pada mulanya kami tercari-cari apakah nama yang paling sesuai untuk pasukan kami.Ada yang mencadangkan supaya pasukan kami diberi nama "Blue tooth",PCSB Petong dsbnya.Kami akhirnya menamakan pasukan kami sebagai "MY TEAM (Team A&B).

Pada kejohanan pertama yang kami sertai,Tuah telah menyebelahi kami dimana "MY TEAM-A telah berjaya selaku naib johan dimana pasukan dari MLNG-A telah berjaya menjadi Juara dengan menewaskan pasukan kami dengan mata 15-14 walaupun kami telah meninggalkan pasukan lawan dengan mata 9-2 pada satu ketika sehinggalah kami dapat dipintas dimata akhir.

Walaupun tidak berjaya menjuarai kejohanan itu,kami tetap akur dengan keputusan tersebut dan tetap berbangga kerana telah dapat memberi sedikit saingan kepada lawan yang lebih berpengalaman walaupun kami adalah sebuah pasukan baru.Kami tetap bersyukur dengan kejayaan tersebut dan hasilnya kami membawa pulang RM400 serta piala. Jumlah pasukan yang menyertai kejohanan tersebut pula adalah lebih kurang sebanyak 53 pasukan yang terdiri daripada pasukan- pasukan petong dari seluruh bahagian di Sarawak seperti yang kami ingat.



Alhamdullillah sehingga kini kami telahpun mengikuti hampir setiap kejohanan yang berlangsung disekitar Bintulu,Mukah malah yang terkini di Sarawak closed tournament di Santubung ,Kuching Sarawak... pada 1-2/11/2008.

nordin-lidah pengarang

Tiada ulasan: